Değişen tüketim alışkanlıklarıyla büyüyen pazar: Organik Gıda
Sosyal medyada paylaşın

Değişen tüketim alışkanlıklarıyla büyüyen pazar: Organik Gıda

Değişen Tüketim Alışkanlıklarıyla Büyüyen Pazar: Organik Gıda


Son dönemde hızla yaygınlaşan sağlıklı yaşam trendiyle birlikte değişen tüketim alışkanlıkları organik ürünler pazarını da önemli ölçüde etkiledi. Artık hemen hemen hepimiz alışveriş yaptığımız büyük marketlerde “Organik Ürünler Bölümü” görmeye başladık. Yumurtadan süte, salçadan nar ekşisine, reçelden zeytinyağına tükettiğimiz her ürünün organiğini bulabilir hale geldik. Organik ürünler denince ilk akla gelen gıda ürünleri olsa bile kozmetik, temizlik ve tekstil gibi tüketim alanlarında da organik ürünler bulmak mümkün. Sadece marketlerde değil, alışveriş sitelerinde ve hatta sosyal medyanın vazgeçilmezi Instagram’da bile organik ürünler tüketicilere sunulmuş durumda…

Peki, gıdayı organik yapan özellikleri nedir?


Organik gıda “yetiştirilmesinde ve işlenmesinde tohumdan son kullanıcıya ulaşıncaya kadar olan tüm aşamalarda insana ve ekosisteme zarar verebilen, yapay gübreler, böcek ilaçları, yabani otu engelleyici öldürücü ilaçlar, büyüme hormonları, antibiyotikler, katkı maddeleri, kimyasal ambalaj materyali ve işlem/yöntem kullanılmadan üretilen gıda ”olarak tanımlanıyor.

Organik gıda pazarındaki durum nedir?


Dünyada organik gıda pazarında ABD başta olmak üzere Almanya, Fransa, Çin, Kanada ve İngiltere ilk sıralarda; kişi başı organik gıda tüketiminde ise kişi başı gelir düzeyi yüksek olan İsviçre, Danimarka, İsveç ve Lüksemburg yer alıyor. Türkiye’de ise organik gıda pazarı her geçen gün büyüyor. Euromonitor’un verilerine göre Türkiye’de organik gıda pazarında organik süt ve süt ürünleri, bebek mamaları ve atıştırmalıklar önemli paya sahip.

Türkiye’de son dört yılda organik tarımla uğraşan çiftçi sayısı, üretim alanları ve üretim artış kaydediyor. Son dönemlerde seri tavuk yetiştiriciliğinde kullanılan antibiyotik ve hormonlar sebebiyle tavuk ve tavuk ürünleri tüketiminde oluşan çekince, tüketicilerin yumurtada da organiğe yönelmesinde etkili oldu. Organik yumurta üretimi, artan taleple birlikte 2017 yılında önceki yıllara kıyasla ciddi ölçüde artış gösterdi. İncir, fındık, kuru üzüm ve kayısı gibi ürünlerin ilk sıralarda yer aldığı organik ürün ihracatı ise, 2017 yılında başta organik mısır ve meyve ihracatında yaşanan artışla ciddi oranda yükselmiş durumda.

Türkiye organik üretimi destekliyor…


Türkiye, organik bitkisel üretim ve arı yetiştiriciliği yapan çiftçilere alan başına sunduğu desteklerinin yanı sıra, faiz indirimli kredi ve çevre dostu tarım teknikleri ile kültürel uygulamalara da alan başına destek sağlıyor.

Türkiye organik gıda sektöründe pazar payları ve beklentiler


Sonuç olarak, sağlıklı beslenme bilincinin genç nüfus arasında da yaygınlaşmaya başlaması, organik gıda üretiminde yaşanan artış ve ürünlere erişilebilirliğin kolaylaşmasıyla birlikte Türkiye’deki organik ürün pazarının hızlı bir büyüme göstermeye devam edeceği ve pek çok gıda üreticisinin organik ürünler pazarına yöneleceği tahmin ediliyor.

Ancak, şüphesiz tüketicilerin organik ürünler denince aklına takılan iki konu önümüzdeki dönemlerde de tartışılmaya devam edecek gibi duruyor: Ürünlerin gerçekten organik olup olmadığı ve yüksek fiyatları…

Bunlar da ilginizi çekebilir