TSKB Çevresel ve Sosyal Etki Yönetimi Politikası
A. AMAÇ
Bu politikanın amacı, Türkiye Sınai Kalkınma Bankası A.Ş. (TSKB)’nin faaliyetleri dolayısıyla oluşabilecek çevresel ve sosyal etkilerin değerlendirilmesi ve yönetilmesi konularında esas alınacak ilkeleri belirlemektir.
B. KAPSAM
TSKB’nin Genel Müdürlük ve şubelerindeki tüm çalışanları ve faaliyetlerini kapsar.
C. İLKE VE ESASLAR
TSKB Çevresel ve Sosyal Etki Politikası aşağıdaki temel ilke ve esasları içerir.
Banka (tarafından);
1. Çevresel ve sosyal konulara ilişkin ulusal mevzuat ve ilgili uluslararası standartlar yakından takip edilir ve gereklilikleri kredilendirme süreçlerinde uygulanır. Bu kapsamda, kredilendirme aşamalarında;
· Yatırım tutarı ve/veya kredi limitinden bağımsız olarak, çevresel ve sosyal etki değerlendirme çalışmalarında ulusal mevzuatın yanı sıra finans sektöründe uluslararası kabul görmüş çevresel ve sosyal etki değerlendirme standartları/yaklaşımları da kredi değerlendirme ve izleme çalışmalarının kapsamında gözetilir,
· Finanse edilen tüm yatırım ve işletme kredilerinde çevresel ve sosyal etkilerin yönetilmesi için alınacak aksiyonların belirlenmesine ilişkin süreç ulusal mevzuata ve uluslararası kabul görmüş standartlara göre yürütülür,
· Finanse edilmesi öngörülen tüm yatırım ve işletme kredilerinde firmanın ve yatırımın bioçeşitlilik üzerine olan etkileri analiz edilir, gerekli görülmesi durumunda bioçeşitliliğin korunmasına yönelik olarak önlemlerin alınması firmalardan talep edilir, ve kredinin vadesi boyunca düzenli izlenir,
· Yatırım kredileri projelerinde, ulusal ve uluslararası çerçevede olası çevresel ve sosyal risk ve etkiler değerlendirilerek tüm projeler “Yatırım Kredileri için TSKB Çevresel ve Sosyal Riski Değerlendirme Modeli (ERET)”ne tabi tutulur. ERET modeli uygulamasına tabi tutulan herbir proje için A(yüksek), B+(orta-yüksek), B-(orta) veya C(düşük risk) kategorisi atanır. Belirlenen risk kategorisi doğrultusunda, yatırımcı firmaların bu etkilerin önlenmesi veya azaltılmasına yönelik tedbirler almaları ve gerektiğinde “Çevresel ve Sosyal Yönetim Planı” oluşturulması ve belirlenen eylemlerin projelerin tüm aşamalarında uygulanması sağlanır. Söz konusu “Çevresel ve Sosyal Yönetim Planı” ve ilgili tüm izleme programı firma ile yapılan kredi sözleşmesinin bir şartı olarak kredi sözleşmesinde yer alır. Bu çerçevede finanse edilen projeler belirli aralıklarla izlenerek uygulamaları yakından takip edilir,
· Finanse edilen tüm işletme kredisi projelerinde, müşterilerin çevresel ve sosyal risk ve etkileri “İşletme Kredileri için TSKB Çevresel ve Sosyal Riski Değerlendirme Modeli ” ile ölçülür ve çevresel ve sosyal performansları düzenli olarak takip edilir,
· Yatırım ve İşletme kredilerinin proje ve müşteri bazında çevresel ve sosyal risk değerlendirmeleri sonucunda çevresel ve sosyal olumsuz etkilerinin çok yüksek, yönetilemez ve geri dönüştürülemez olduğu durumlarda kredi dosyası onaylanmaz,
· Ulusal mevzuat ve Türkiye’nin taraf olduğu uluslararası sözleşmelerle yasaklanan ve/veya kısıtlama getirilen faaliyetler ile Banka’nın çalışma prensipleri dikkate alınarak oluşturulan ve Yönetim Kurulu tarafından onaylanan “Finanse Edilmeyen Faaliyetler Listesi” (Ek.1’de verilmektedir) kapsamındaki faaliyetlerin herhangi bir çevresel ve sosyal etki değerlendirmesine tabi tutulmaksızın ya da tutar sınırı gözetmeksizin finanse edilmeyeceği taahhüt edilir,
· Değerlendirme ve izleme bulguları her yıl üst yönetim ve Banka içerisinde paylaşılır.
2. Doğrudan ve dolaylı çevresel ve sosyal etkilerini ISO14001 Çevre Yönetim Sistemi ve ISO14064 Sera Gazı Emisyonlarını Hesaplama ve Raporlama Standardı’na göre oluşturulmuş “TSKB Sürdürülebilirlik Yönetim Sistemi”ne göre takip eder, etkileri önlemeye ve/veya mümkün değilse azaltmaya yönelik tedbirler alır ve hedefler belirler. Bu kapsamda Banka binalarında enerji ve su verimliliğine yönelik tüm tedbirler alınır ve gerekli görülen yatırımlar yapılır. Enerji, atık ve su tüketimleri izlenir, enerji ve su tüketim miktarlarının azaltımına yönelik hedefler koyulur. Atıklar sınıflarına göre (evsel atık, zararlı atık, e-atık, geri dönüştürülebilir plastik, kağıt,cam) ayrılır ve Türk Çevre Mevzuatında öngörüldüğü şekilde evsel atıklar belediye atık toplama araçlarına, diğer atıklar ise lisanslı firmalara gönderilir. Performans sonuçları yıllık olarak gözden geçirilip Sürdürülebilirlik Yönetim Komitesi’ne sunulur ve yıllık yayımlanan ilgili raporlamalar aracılığıyla tüm paydaşlarla paylaşılır.
3. Tedarik edilen tüm sarf malzemesi ve demirbaşların doğal kaynakların korunmasına hizmet eden doğa dostu ve/veya geri dönüştürülebilir olmasına özel dikkat gösterilir. Bu malzemelerin üreticileri ve satıcılarının çevre koruma önlemlerini almış olması, enerji ve kaynak verimliliği uygulamalarına, ISO 14001-14064 gibi belgelere sahip olmasına önem gösterilir.
4. Müşteriler ve ilgili paydaşlar başta iklim değişikliği ve biyoçeşitliliğin korunması olmak üzere sürdürülebilirlik konularında bilgilendirilir ve sürdürülebilirlik politikaları ve programları oluşturmaları konusunda desteklenir ve teşvik edilir.
5. Oluşturmuş olduğu şikayet yönetim sistemi aracılığı ile Banka’nın doğrudan ve dolaylı çevresel ve sosyal etkileriyle ilgili olarak iç ve dış paydaşlardan gelen tüm şikayetleri, önerileri ve soruları takip eder, yanıtlar ve düzenli olarak üst yönetime raporlar.
6. Ülkemizin sürdürülebilir kalkınmasında büyük öneme sahip yenilenebilir enerjiye, enerji ve kaynak verimliliğine, iklim değişikliğine karşı uyumun geliştirilmesine, çevre kirliliğinin azaltımı, biyoçeşitliliği koruma ve döngüsel ekonomiye hizmet eden yatırımlara finansman desteği sağlanır.
D. YÜRÜRLÜK
Bu politika, Yönetim Kurulu tarafından onaylandığı tarihte yürürlüğe girer.
TSKB Finanse Edilmeyen Faaliyetler Listesi Ek-1'e ulaşmak için tıklayınız.